Ga naar de inhoud
WaddenZee nl (naar homepage)
  • Home
  • Actueel
    • Nieuwsoverzicht
    • Mailinglist Wadwachters
    • WadWeten
    • Waterstanden
    • Het Weer
  • Thema's
    • Natuur
    • Landschap en cultureel erfgoed
    • Duurzame bereikbaarheid
    • Klimaatverandering
    • Energietransitie
    • Duurzame economie
    • Zand-en schelpenwinning
    • Diepe delfstoffen
    • Defensie
  • Projecten
  • Overheid
    • Waddenzeebestuur
    • Omgevingsberaad Waddengebied
    • Waddenzeebeleid
    • Waddenzeebeheer
    • Vergunningen
    • Natura 2000
    • Internationaal
    • Archief
  • Contact
    • Contactformulier
  • waddendatadag
  1. Home ›
  2. Actueel ›
  3. Nieuwsoverzicht ›
  4. Koninklijke Marine Den Helder verwelkomt eerste hybride sleepboot

Koninklijke Marine Den Helder verwelkomt eerste hybride sleepboot

Gepubliceerd op 18 februari 2016Milieu, Militaire activiteiten, OverheidAangemaakt door Maritiemnieuws.nl

De Koninklijke Marine verwelkomt zaterdag 20 februari haar nieuwste sleepboot in de haven van Den Helder. Het schip, genaamd Noordzee, is de eerste van drie hybride sleepboten die door Damen in Roemenië zijn gebouwd. De drie nieuwe sleepboten van de Noordzee-klasse gaan vier van de vijf huidige Linge-klasse sleepboten vervangen.

Een ‘ophaalbemanning’ van de sleepdienst is momenteel onderweg met de sleper van Roemenië naar Den Helder. De reis van ruim 3700 zeemijlen begint in de Donau te Galati en voert via de Zwarte Zee, Bosporus, Middellandse Zee, Golf van Biskaje en het Engels Kanaal om te eindigen in Den Helder.

Sterk en innovatief
De sleepboten – van het type ASD2810 – hebben een sterke trekkracht van 60 ton om bij alle windsterkten ook de grootste marineschepen veilig te kunnen assisteren in de haven van Den Helder. Het zijn de sterkste sleepboten die de Koninklijke Marine in gebruik heeft sinds de oprichting van de marine. De nieuwe slepers beschikken over een hybride voortstuwing waardoor het gebruik in brandstof veel lager ligt en dus de uitstoot van schadelijke rookgassen aanmerkelijk lager is dan bij de huidige sleepboten. De grootste innovatie aan boord van de nieuwe sleepboten zit in de mogelijkheid om de voortstuwing elektrisch aan te drijven. De elektrische energie die op sommige momenten “over” is, wordt opgeslagen in een batterijpakket en kan op een later moment worden gebruikt om bijvoorbeeld de scheepshuishoudelijke systemen ‘s nachts te voeden. Vorige week is de Operationele Energie Strategie (OES) van Defensie naar de Tweede Kamer gestuurd. De nieuwe hybride sleepboten passen goed binnen het streven van Defensie om het gebruik van fossiele brandstoffen te verminderen zoals is vastgesteld in de OES.

Naamgeving
De namen die de sleepboten dragen, zijn afgeleid van de grote (historische) wateren die Den Helder aan drie zijden omsluiten en passen bij de kracht en het gewicht van de nieuwe aanwinsten; Noordzee, Waddenzee en Zuiderzee.


Delen
  • Delen op LinkedIn

Waddenzee.nl

Waddenzee.nl is een website voor waddenprofessionals en wordt ontwikkeld en beheerd door de ministeries van LVVN en I&W en de drie Waddenprovincies in samenwerking met Tresoar en Waddenacademie. De site wordt gecoördineerd door Rijkswaterstaat.

Service

  • Cookies
  • Privacy
  • Toegankelijkheid
  • Disclaimer
  • Sitemap
  • Archief

Contact

Huis voor de Wadden
Ruiterskwartier 121 A
8911 BS Leeuwarden

T 058 - 2339010
T 058-2339016
E info@waddenzee.nl

Stel je vraag

Onze deur staat altijd voor je open.

Stel je vraag via WhatsApp